Thursday, January 15, 2009

Kakitangan awam dilarang sertai skim cepat kaya

KUALA LUMPUR: Kerajaan melarang pembabitan kakitangan awam dalam skim cepat kaya, sama ada sebagai penganjur, pengantara atau pelabur selepas mendapati kegiatan itu menjejaskan imej perkhidmatan awam. 

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam, mengumumkan keputusan kerajaan itu menerusi Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 kelmarin selepas mengesan ramai anggota perkhidmatan awam terbabit dalam kegiatan itu. 

Beliau berkata, larangan ini berkuat kuasa kelmarin bagi menjaga imej perkhidmatan awam dan semua kakitangan awam dikehendaki menghentikan pembabitan mereka serta-merta.

"Ketika ini, kerajaan mendapati ramai kakitangan awam terbabit dalam skim cepat kaya sama ada secara langsung atau tidak hingga menjejaskan imej perkhidmatan awam. 

"Selain itu, pengendali skim cepat kaya juga didapati mengeksploitasi pembabitan kakitangan awam bagi memberi gambaran seolah-olah skim itu diluluskan kerajaan untuk menarik pelabur lain. 

"Gejala tidak sihat ini juga boleh menyebabkan kakitangan terbabit terjebak dalam masalah kewangan, kekeluargaan dan kemasyarakatan serta akhirnya menjejaskan prestasi pegawai selaku penjawat awam," katanya dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 2009 di sini, semalam. 

Ismail berkata, berikutan larangan itu, kakitangan awam yang dikesan terbabit dalam kegiatan itu akan dikenakan tindakan tatatertib kerana bersubahat dengan penganjur atau pengantara skim berkenaan. 

Beliau berkata, tindakan terhadap kakitangan mengikut Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 atau peraturan lain yang berkuat kuasa.

Tarikh; 15/01/2009

Sumber: Berita Harian

Pautan: Klik di---> sini

----------------------------

Dengar - dengar dari seorang rakan penulis kes penyerbuan Mirza tempohari, segalanya sudah pun pulih seperti sediakala, jikalau begitu syukurlah kepada tuhan. Namun tiada kepastian yang boleh menyokong khabar angin tersebut. Menurut berita yang dipetik daripada surat khabar Berita Harian hari ini, terdapat satu pekeliling baru yang berkuatkuasa kelmarin 14/01/2009 yang di umumkan oleh Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam. Pada pendapat penulis, para kakitangan awam yang hendak menjadi jutawan janganlah terpengaruh dengan janji - janji manis daripada syarikat yang menganjurkan Skim Cepat Kaya ini. Jika diri kita ini berniat untuk kaya ray, ada baiknya kita meletak jawatan dan berniagalah seperti yang dinyatakana di dalam ajaran agama Islam 90% punca rezeki itu adalah daripada perniagaan. Oleh itu, marilah kita renungkannya bersama. semoga sama - sama kita mendapat iktibar.

No comments: