Friday, February 13, 2009

Valentine's Day hari rai kejayaan pahlawan kafir kalahkan Islam

ESOK adalah Hari Valentine iaitu hari yang dinantikan golongan muda bagi memperingati kekasih. 

Pada hari berkenaan, pasangan kekasih meraikannya dengan menghadiri makan malam dan membelikan bunga untuk pasangan masing-masing. 

Ia ternyata budaya yang dibawa masyarakat Barat. Jika hanya setakat itu saja tidak salah. Namun, ada juga yang menyambutnya secara berlebihan. Kenapa jadi begitu? 

 

Jawapannya amat mudah kerana ramai yang tidak mengetahui asal usul kewujudan hari berkenaan. Oleh itu, saban tahun semakin ramai generasi baru 'pak turut' turut sama membuta tuli meraikannya. 

Apa yang terlintas di benak mereka hanyalah keseronokan dan kegembiraan. Maklum sajalah, hari memperingati kekasih. 

Walaupun menjadi naluri semula jadi manusia untuk dikasihi dan mengasihi, persoalannya, kenapa cuma pada hari itu perlakuan kita agak terlebih. 
 

Inilah yang menjadi kebimbangan kita semua. Pertama, lantaran tidak tahu asal usulnya, maka hari itu disambut dengan penuh kesyahduan dan kegembiraan. 

Untuk muda-mudi Islam, jauhilah daripada turut menyertai meraikan hari berkenaan. 

Hari itu sebenarnya adalah hari mengenang kejayaan besar seorang pahlawan kafir yang berjaya menundukkan kerajaan Islam di Sepanyol. Nama perayaan itu mengambil sempena nama sebenar pahlawan berkenaan. 

Tahun demi tahun, dibantu dengan tidak peka masyarakat Islam itu sendiri, maka mereka berjaya menerobosi minda anak muda Islam di serata dunia untuk turut sama dengan bangganya meraikan hari kejayaan besar itu dengan menjelmakan imej kasih sayang bersamanya. 

Kasih sayang berkenaan sebenarnya lambang kasih sayang mereka terhadap pahlawan berkenaan yang berjaya menumbangkan sebuah empayar Islam yang pernah berkuasa selama beratus-ratus tahun di bumi Andalusia itu. 

Itulah hakikat yang sebenarnya. Namun, ia berjaya dipakaikan topeng kasih sayang uda dan dara untuk mengabui mata dan minda serta berupaya menarik minat muda mudi Islam untuk turut sama bergembira dan merayakan kejayaan besar mereka dalam menghancurkan kuasa kerajaan Islam. 

Jauhilah perayaan itu sama sekali. Jika anda masih turut merayakannya, ia seolah-olah menunjukkan anda bergembira menyokong kejayaan orang lain menghancurkan dunia Islam keseluruhannya. 

SYED MAZLAN SYED MAT DOM, 

UiTM Kampus, Skudai.

Tarikh: 13/02/2009 (JUMAAT)

Sumber: Berita Harian

Pautan: Klik di---> SINI

------------------------

Penulis ini berkongsi dgn para pembaca sekalian. Ramai di antara umat Islam yang begitu ghairah di dalam menyambut Hari Kekasih ataupun Valentine's Day. Jgnlah kita mengikut secara membuta tuli tanpa usul periksa akan rasionalnya sesuatu budaya. Oleh itu, marilah kita sama - sama saling ingat memperingati... sekian.

No comments: