Wednesday, February 4, 2009

Anifah beri jaminan kemuka masalah jalan raya Kg Sumbiling kepada menteri

BONGAWAN: Ahli Parlimen Kimanis Datuk Anifah Hj Aman memberikan jaminan kepada penduduk di sepanjang Kampung Sum-biling di Bongawan akan mengemukakan ke-pada menteri yang dipertanggungjawabkan berhubung permintaan dan desakan penduduk supaya jalan raya itu di diperbaiki dan di naiktaraf.

“Saya akan menghubungi atau berjumpa dengan menteri di Kementerian Pembangunan Infrastruktur Sabah untuk berbincang supaya mengambil tindakan segera untuk menangani masalah jalan raya Kampung Sumbiling ini,” katanya.

“Kita berharap berdasarkan desakan penduduk, kementerian terbabit akan dapat mengemukakan perkara ini kepada Kerajaan Pusat untuk mendapatkan peruntukan khas bagi kerja-kerja menaiktaraf jalan tersebut,” kata Anifah semasa meninjau tindakan lebih 100 penduduk menutup jalan tersebut di Kg Sumbiling kelmarin.

Ratusan penduduk telah keluar beramai-ra-mai dan menunjuk perasaan, membuat papan tanda menyatakan kemarahan mereka sehingga bertindak menutup jalan dengan palang kerana tidak berpuas hati berhubung keadaan jalan raya yang menghubungkan tujuh kampung itu se-makin rosak dan becak.

“Saya mendapati jalan raya sepanjang sepanjang 26 km dari Pekan Bongawan itu memang rosak teruk dan dengan keadaan jalan yang ber-lubang-lubang di sana sini serta becak menimbulkan pelbagai masalah dan kesukaran kepada penduduk terutama ketika penduduk hendak membawa keluar hasil pertanian dari kampung,” katanya.

Beliau berkata para pelajar sekolah juga berdepan dengan kesukaran untuk pergi ke sekolah kerana mereka yang berjalan kaki terpaksa membuka kasut dan pakaian yang mereka pakai kena percikan lumpur dan menjadi kotor sehingga menyebabkan tiada keselesaan bagi anak-anak ini ketika belajar.

Kehadiran Anifah di Kampung Sumbiling berhubung tindakan penduduk menutup jalan itu turut dihadiri bersama Jurutera JKR Daerah Papar Lee Shu Ken dan Penolong Pegawai Dae-rah Papar Ag Tajuddin Bahar.

Pada perjumpaan itu Anifah diberikan taklimat oleh jurutera berkenaan dan memaklumkan kepada Anifah bahawa sebagai langkah sementara JKR akan mengatasi jalan yang berlubang-lubang, rosak ini dan becak ini.

Menurut taklimat JKR, jalan raya itu terlalu rendah dan mudah dinaiki air dan apabila selepas berlaku banjir tanah di jalan raya akan terhakis dan menjadi becak manakala batu-batu yang sudah dibubuh juga dihanyutkan arus.

Menurut Ketua Kampung Talantang, Paulinus Sindih dan Pengerusi JKKK Jikalis Majinol terdapat empat ribu jumlah penduduk yang tinggal di tujuh kampung di sepanjang jalan 26 km ini.

“Kami berterima kasih kepada Anifah yang telah datang bersama Jurutera JKR danb ADO untuk mendengar masalah penduduk di sini dan berharap kerajaan dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera,” kata Paulinus sambil menambah dengan adanya infrastruktur yang lebih baik akan mempercepat proses pembangunan ekonomi penduduk di tujuh kampung terlibat.

Selepas perbincangan dengan Anifah itu, penduduk bersetuju membuka semula jalan berkenaan untuk laluan kepada semua kenderaan yang mana sebelum itu berpuluh kenderaan tersekat.


Tarikh: 03 Feb 2009 (Rabu)

Sumber: New Sabah Times

Pautan: Klik di---> Sini

------------------------

No comments: