Wednesday, March 18, 2009

Daerah Kecil Membakut bakal punyai masjid baru

MEMBAKUT: Daerah ini bakal mempunyai masjid baru yang akan dibina di pekan baru daerah ini, kata Datuk Hj Mohd Arifin Mohd Arif. Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Membakut itu berkata, pembinaan masjid baru tersebut akan dilaksanakan kerana masjid yang lama mempunyai ruang solat yang sempit.

Masjid baru tersebut bukan sahaja untuk kemudahan kepada penduduk daerah kecil ini tetapi juga kepada orang ramai yang dalam perjalanan akan turut mendapat kemudahan solat yang selesa,” katanya semasa berucap merasmikan sambutan Maulidur Rasul peringkat Daerah Kecil Membakut pagi, kelmarin.

Arifin yang juga pengerusi Sedco memberitahu, terdapat beberapa lagi projek pembangunan akan dilaksanakan di daerah kecil tersebut seperti kemudahan R&R (Rest and Recreation) iaitu kemudahan tempat persinggahan kepada orang ramai dalam perjalanan dan beberapa unit kedai Kampung Saga-saga.

“Kos sebenar keseluruhan projek-projek pembangunan tersebut akan saya maklumkan kemudian,” kata Arifin.

Menyentuh perpaduan umat, Arifin berkata, umat Islam perlu menghayati sejarah kehidupan junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang meletakkan kepentingan kesatuan dan perpaduan di kalangan manusia sebagai asas kecemerlangan dan pemangkin umat yang berkualiti dan baik.

“Perpaduan sesama masyarakat Islam akan tercapai melalui prinsip asas seperti tolong menolong dalam menggalakkan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Ia dimantapkan lagi melalui aspek moral yang baik, berakhlak mulia seperti sayang-menyayangi dan bersikap toleransi,” tambahnya.

Cabaran perpaduan ummah memerlukan jihad, ilmu pengetahuan dan toleransi di antara kaum. Ini bagi memastikan keharmonian bagi sesebuah masyarakat di dalam sesebuah negeri dan negara.

Sambutan hari ini bermula dengan perarakan sambil berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w yang terdiri daripada kontinjen jabatan kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan, sekolah dan penduduk sekitar daerah Membakut.

Anugerah masjid terbaik di peringkat kampung dalam daerah Membakut dimenangi oleh Masjid Nurul Iman Pekan Membakut, tempat kedua Masjid Jamek Kg. Brunei dan ketiga Masjid Al-Huda Rancangan Mawao.

Bagi pertandingan sepanduk, tempat pertama dimenangi oleh Gabungan Persatuan Masyarakat Berunei Sabah, kedua pasukan Kafa Membakut dan ketiga kumpulan Perkakas.

TARIKH: 18/03/2009

SUMBER: NEW SABAH TIMES

PAUTAN: KLIK DI---> SINI

-----------------------------

Alhamdulillah... akhirnya para penduduk beragama Islam di sekitar daerah Membakut bakal menikmati kemudahan untuk beribadah yang lebih selesa. Ini kerana masjid daerah Membakut yang sedia ada sudah tidak dapat menampung jumlah jemaahnya yang semakin bertambah lebih - lebih lagi pada sembahyang Jumaat.Ini adalah tanda keprihatinan kerajaan Barisan Nasional terhadap keperluan semasa penduduk. Diharap perhatian yang diberikan ini dapat dihargai oleh masyarakat setempat.

2 comments:

ANAK DAMIT said...

syukur tah..sebab kita ani ada YB yg prihatin terhadap kebajikan2 menyiani..tahniah..

Pemuda Membakut said...

kita sentiasa berharap pihak kerajaan dapat memberikan yang terbaik kepada masyarakat membakut